سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشنگری اجتماعی

نظر

در پست قبلی به اینجا رسیدیم که ما در جائی که باید از علما پیروی کنیم(یعنی احکام فروع دین) عملا پیروی نمی کنیم و در جائی که نباید از کسی تقلید کنیم(یعنی اصول دین) متأسفانه تقلید می کنیم.می خوام این قضیه رو توضیح بدم:

بیشتر افراد جامعه، احکام شرعی شون رو در دوران کودکی و معمولا بیشترش رو در محیط خانواده یاد می گیرن که بعضا تا آخر عمر هم به همون شکلی که یاد گرفتن،انجامش میدن.

حتی بعضی افراد،به هیچ رساله ای مراجعه نمی کنن و سؤالات شرعی شون رو همینطوری از این و اون سؤال می کنن.

عموما پدر و مادر ها هم که نه عالم دینی هستن و نه حتی سواد لازم رو دارن.

مهم تر از اون اینکه خیلی از احکام فروع دین،مانند جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و تولّا و تبرّا،اصلا در محیط خانواده و حتی در سطح جامعه به کودکان و سایر افراد،آموزش داده نمیشه.

بدتر از همهء اینها،خرافات و مسائل اشتباه و انحراف انگیز زیادی در سطح خانواده ها و جامعه وجود داره که بعضا می بینیم که حتی دامن افراد مؤمن و یا افراد تحصیل کرده رو هم گرفته.

بعضا می بینیم که برخی افراد،با این توجیه که ما خودمان عقل داریم و نیازی به پیروی از علما یا رساله هاشون نداریم،نسبت به علما و رساله هاشون،بی توجه هستن...

عدهء دیگری هم که مواضع سیاسی علما رو با مواضع سیاسی خودشون مغایر و متضاد می بینن،این تفاوت سلیقه رو هم بهانه ای برای پیروی نکردن از علما قرار میدن.

به عنوان یک مثال ساده،اگه یک روز به مسجد محله تون مراجعه کنید و به نماز جماعت  نمازگزاران ،به دقت نگاه کنید،خواهید دید که هر کدوم از نمازگزاران،اعمال ظاهری نماز رو به شکلی که در کودکی یاد گرفته و معمولا هیچ شباهتی به دستور علما نداره،انجام میده.کافیه که شما یکبار از روی رسالات،نحوهء انجام تکبیرة الاحرام یا قنوت و یا سایر اعمال ظاهری نماز رو بخونید و بعدش ببینید که چند درصد نمازگزاران،اونا رو درست انجام میدن.سایر عبادات هم از این قضیه،مستثنی نیستند...

همچنین چه در سطح مساجد و چه در سطح جامعه،ما شاهد خرافات زیادی هستیم که اصولا بایستی علما و صاحبنظران جامعه،این مسئله رو مورد توجه و تذکر قرار بدن و افراد جامعه رو متقاعد کنن تا دست از این اعمال خرافی بردارن...

با اینکه همهء ما صاحب عقل و شعور و حتی سواد و تخصص هستیم؛اما وقتی که مریض می شویم و یا مثلا خودروی شخصی مون دچار خرابی میشه،به پزشک یا تعمیرکار خودرو مراجعه می کنیم؛زیرا پزشک یا تعمیرکار خودرو،علاوه بر اینکه مثل ما عقل دارن،در زمینهء شغلی خودشون،تخصص و تجربهء لازم رو هم دارن که ممکنه من و شما،اونا رو نداشته باشیم و به همین جهت،به اونا مراجعه می کنیم....در مورد احکام دینی هم با اینکه همهء ما مثل علما،صاحب عقل و شعور هستیم؛اما تخصص و تجربه ای رو که علمادر مورد احکام دین دارن،بیشتر ما ممکنه نداشته باشیم؛مخصوصا که به دست آوردن احکام فروع دین،مستلزم سالها تحصیل و تحقیق در قرآن و احادیث و اصول فقه و زبان عربی و ... هستش که انجام این تحصیلات،برای همهء افراد جامعه،ممکن نیست؛همانگونه که به دست آوردن تخصص پزشکی یا مکانیک خودرو و ... برای تمامی افراد جامعه امکان نداره...

احکامی مانند نماز و روزه، هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی ندارن؛به همین جهت،نباید مواضع و عقاید سیاسی یک عالم دینی،بهانه ای باشه برای عدم پیروی ما از احکام غیر سیاسی.البته ممکنه برخی از افراد نفوذی از سوی دشمنان اسلام ، لباس علما رو پوشیده باشن و به قصد تخریب اعتقادات مردم،حرفهائی بزنن یا احکامی رو صادر کنن که البته معمولا اینگونه افراد،از طرف حوزه های علمیه،به مردم معرفی میشن که در سالهای اخیر،مواردی رو شاهد بودیم:نمونه اش آن فردی که ادعا کرده بود اگه انسان روزه،تشنه بشه،خوردن آب باعث باطل شدن روزه اش نمیشه!!!

اصول دین به مواردی اطلاق میشه که دین و مذهب ما رو از کفّار و مشرکان و نیز سایر ادیان و مذاهب جدا می کنه که این اصول رو هر انسان مسلمانی باید خودش بر اساس عقل و تشخیص خودش به دست بیاره و به اونا یقین پیدا کنه.

به همین جهت،اگه کسی در اصول دینش یقین نداشته باشه،در زمرهء کفار و مشرکین قرار میگیره.از طرفی،یقین نداشتن به اصول دین،باعث میشه که انسان مسلمان در مواجهه با عقاید دیگر ادیان و مخصوصا شبهاتی که از سوی دشمنان اسلام مطرح میشه، دچار شک و تردید و حتی یأس و ناامیدی و در نهایت،انکار دین و اصول اون بشه.

مهم تر از اون اینکه از سوی علمای بزرگوار نقل شده  که وقتی انسان در حال احتضار و مرگ قرار می گیره،شیطان تلاش می کنه تا ایمان و اعتقاد شخص محتضر را به شک و تردید و یأس و ناامیدی تبدیل کنه و اون شخص،بدون ایمان و اعتقاد از دنیا بره.تنها راه چاره اینه که انسان در طول زندگی اش،به یک ایمان مستقرّ دست پیدا کنه و این ایمان،زمانی به دست میاد که اولا شخص،شناخت علمی و عقلی کافی نسبت به اصول دین پیدا کنه و در مرحلهء بعدی،با انجام کامل واجبات و نیز پرداختن به مستحبّات و توسّل به معصومین(ع) و مخصوصا دوری از گناهان و توبه کردن از گناهان قبلی،به یقین قلبی و ایمان مستقرّ برسه... در قسمت بعدی،بیشتر صحبت خواهم کرد...

ادامه داره...