سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشنگری اجتماعی

 

 

امّا برای پرهیز از محدود اندیشی،مجرّد بینی و کوتاه فکری روشنفکران دنیای سوّم،که سوسیالیسم،فلسفه،جامعه شناسی و دیالکتیک و مسائل انسانی را تنها در حول و حوش مارکس و انگلس میشناسند و نه از سیر اندیشه تا مارکس خبر دارند و نه از آنچه در این یک قرن پس از مارکس طی شده است،لازم است مطالعه به شکل جامع زیر صورت گیرد:

 

الف.شناخت رنسانس با تکیه بر ریشه های اقتصادی(رشد طبقهء شهر نشین و تجارت جهانی و نیز رابطه اش با شرق اسلامی یعنی ریشه های فرهنگی و فکری اش).

 

ب.شناخت پروتستانیسم،لوتر و کالون در مقایسه با اسلام و نقشی که در پیشبرد تمدّن صنعتی و رشد علمی و مادّی اروپا و انفجار در تعقّل بستهء قرون وسطائی و کاتولیک داشتند.

 

ج.شناخت پایه های اصلی خیمهء فکری و فرهنگی غرب معاصر:بیکن،دکارت،هگل،فیخته،نیچه،اشپنگلر،اسپینوزا،پاسکال،برگسون،شیلر،کی یر که گارد،یاسپرس،هایدگر،سارتر،ولتر،روسو،ماکس پلانک،داروین...

 

د.شناخت جریانات اجتماعی و متفکّران سیاسی و اجتماعی در غرب:

 

انقلاب کبیر فرانسه،انقلاب صنعتی انگلستان،انقلاب اکتبر روسیه،داگجریسم(طرفداران برابری مطلق)،سوسیالیستهای اخلاقی در آلمان،کمونیست های فرانسه،کمونیستهای مسیحی،داگجریستهای انگلیس،مارکسیسم،سوسیال دموکراسی،آنارشیسم،سن سیمون،پرودن،

 

استوارت میل،مید،گورویچ،دورکهیم،مان،اریک فروم...

 

و در شرق:لائوتسو،کنفوسیوس،هندوئیسم،بودیسم،میترائیسم،

 

زرتشت،فلسفهء ثنویّت عمیق مانوی و کمونیسم مزدکی.

 

ادامه دارد...