سفارش تبلیغ
صبا ویژن

روشنگری اجتماعی

 

در این مقایسه های بسیار کوچک،این حق را به علی دادن،شناخت دقیق ارزش واقعی ایشان نیست؛بلکه علی را زمانی بهتر می توان شناخت و چهره اش را آگاهانه تر دید که او را از درون مدینهء قرن اول هجری و از صف مقایسه با چند تا صحابی مهاجر و انصار،بیرون آوریم و در طول تاریخ بشر،در کنار بزرگترین چهره هائی که انسانیت به آنها می اندیشد و حتی در کنار ربّ النّوع هائی که ذهن نیازمند و روح مشتاق انسان،آنها را در ذهن خود به وجود آورده،قرار دهیم.و آنوقت ارزیابی کنیم و با آنها بسنجیم تا آنوقت بتوانیم فضیلت های واقعی و حقیقی او را در ارتفاع اصلی و واقعی اش حس کنیم.

این است که برای شناخت اسلام،خود به خود ناچار هستیم که اول مسائل فکری و اعتقادی را که امروز در دنیا به نام ایدئولوژی،به نام علم و به نام فلسفه،مطرح است،مطرح کنیم و آنها را مقدمه ای برای شناخت اسلام قرار بدهیم. وبعد،اسلام را در اوج قلهء بلند اندیشهء این قرن،طرح کنیم؛نه در محدودهء بومی و سنتی فرهنگ کهنهء موروثی مان.به این شکل است که نسل جدید و فرهیختهء آگاه امروز،می توانند با این نوع شناخت از اسلام،مجهز و مسلح باشند و قدرت دفاع و حتی حمله و هجوم به فرهنگ های منحط شرق و غرب داشته باشند.

به این ترتیب،برای اینکه اسلام را در سطح اندیشهء قرن خودمان مطرح کنیم،ناچار هستیم که با اساسی ترین جریانات ایدئولوژیک جهان،آشنائی دقیق و علمی و آگاهانه داشته باشیم.

ما ناچار هستیم برای مجهز شدن و مسلح شدن به اندیشه و آگاهی ای که بتواند در این قرن و در این جبهه های نیرومند ایدئولوژیک دنیا،شایستگی دفاع از اسلام و حتی هجوم اسلامی در جبهه های فکری پیدا کند و این شایستگی را بگیرد؛اساسی ترین ایدئولوژی ها را از روی متن و به شکل علمی و قابل استناد بررسی کنیم تا حتی کسانی که مدعی طرفداری از این ایدئولوژی ها هستند،اعتراف کنند که ما آگاهانه این ایدئولوژی ها را میشناسیم و حتی از آن ها در شناخت مکتب شان قوی تر هستیم و قضاوت هایمان بر اساس دقیق ترین مبانی و متون خودشان است.

و بعد به این شکلی که معرفی شدیم،می توانیم او را قانع کنیم که از ما،حرف بعد از ایدئولوژی آن ها را – که اسلام باشد – بپذیرد.

پایان